Jordanie en Syrie

Simeon de pilarenzitter en de ronddwalen in Aleppo

Hallo

Gisteren hebben we een paar mooie gebouwen gezien. We zijn onder andere gaan kijken naar de pilaar van de eerste pilaarheilige. 40 jaar ( !) heeft de Simeon op een pilaar gezeten van18 meter hoog. Blijkbaar kon hij er ook niet eens op zitten. Hij is er nooit afgekomen. We hebben dan maar ineens de wildste voorstelling van gemaakt hoe hij moest eten en hoe hij moest...... Het lijkt me niet practisch.We moeten wel zeggen dat de man een heel mooie plaats voor zijn pilaar gekozen heeft. Hijkon rondom rond 360 graden kijken overeen glooiend terrein dat een beetje doet denken aan Toscane.

Hij was nadien zo beroemd dat men de op die moment grootste kerk opgetrokken heeft op die plek, en de vorm ervan heeft zeker en vast nadien de makers van de dom van Aken geinspireerd.

's namiddags zijn we naar de citadel van Aleppo getrokken. Een heuvel midden in de stad en daarop de citadel. Zeer indrukwekkend en daarbij zeer goed bewaard gebleven.
Aleppo is wel een hele drukke stad met de auto als baas. Als voetganger moet je maar zien dat je de straat kunt oversteken, soms echt niet te doen!

Vandaag eerst ons een weg gezocht naar de souks (ook Unesco werelderfgoed), maar zoals ik in het vorige verhaal al vertelde is ereen groot communicatieprobleem tussen de Syriers en ons. Het heeft ons bloedwzeet en tranen gekost om de weg te vinden , laat staan het noorden in deze metropool. Soms zijn we echt op zoek naar een 'businesman' omdat die toch iets ofwat engels of frans kennen om ons verder te helpen.

Al bij al toch een leuk sfeertje om in rond te dwalen.

Later ook de Armeense wijk ingetrokken die grondig gerenoveerd is en waar je echt kan zien dat hier meer welstellende mensen wonen. Eindelijk nog een kunnen genieten van een pintje, het deed deugd bij de warmte.

's Avonds hebben wel een fleece nodig om hier rond te stappen in de stad. Deze ligt 800 m hoog en het wordt dan maar 15 graden, ontzettend koud tegenover de 25 tot 30 graden gedurende de dag.

Groetjes

Stephanie

Hoi paps en Lut,

jullie verhalen klinken leuk, de foto's worden des te interessanter! Geniet nog van de reis, hier in België herfstweer, maar vaak zon die de gekleurde bladeren extra mooi doen oplichten!

zoen,
stephanie