Jordanie en Syrie

De stad van de hoogmoedige vrouw

Hallo iedereen hier vanuit Palmyra

Een prachtige naam voor een stad dat midden in de woestijn ligt. 200 km zand langst iedere zijde en daar in het midden ligt de oase waarrond Palmyra is gebouwd. Of voor de geschiedeniskenners onder ons Tador (juist he Fred).

Palmyra is weer een site dat onder bescherming van de Unesco staat. Voor ons nummer zoveel. Kan ze al niet meer beijhouden hoeveel we er al tot nu toe hebben gezien.
Om hier onder onder te vallen moet de site voldoen aan verschillende voorwaarden waaronder dat de site volledig moet afgesloten zijn. En daar wringt wel degelijk een schoentje. 's avonds en 's nachts scheert de plaatselijke jeugd hier met hun moto of auto door de site, een wolk van stof achterlatend. De kleineren, en dat zijn er hier heel wat, gebruiken de site als plaatsleijke speeltuin. Spijtig dat zoveel moois niet beter naar waarde wordt geschat. Hopelijk komt de omheinig er vlug, maar ik vermoed dat daar het schoentje wringt gezien de grote van de site (ongeveer 10 m2).

Maar de schoonheid van deze site bestaat voor mij erin dat je hier nog een heel goede voorstelling kunt maken van de stad toen in de tijd van de hoogmoedige koningin Zenobia. Enfin wij zijn er goed mee gevaren want hebben een prachtige tempel van Bel gezien. Bel was trouwens toen even belangrijk dan Zeus voor de grieken.
Trouwens het is Palmyra die meegewerkt heeft aan de ondergang van Petra. Omdat Petra teveel macht had gekregen en de heersers alleen Petra op de knieen konden krijgen door de karavaansroute te verleggen van Petra naar Palmyra.

Een van de volgende dagen zet ik weer wat foto's op de site want dan hoop ik nog eens een snelle verbinding te hebben. De computerspullen laten soms wel wat te wensen over.

Trouwens heb je al gezien hoe blauw de lucht is op onze foto's.. en nog niet jajoers

Cool
? We moeten zeggen dat we wel er heerijk van genieten, elke dag zon, zon en nog eens zon. 's avonds is het hier wel fris, maar tja we zitten wel midden in de woestijn. Het enige nadeel is dat het lucht hier altijd zo sterk is dat de schaduwen op onze foto's ook heel hard overkomen. Maar ik vermoed dat jullie al denken dat we daar maar beter niet over zagen.

Zo dat was het dan . Morgen vroeg verlaten we Palmyra en gaan we naar.....

tot morgen!