Jordanie en Syrie

laatste tocht in Jordanie

hoi,

Vanmorgen weer vroeg uit de veren want we willen onze laatste tocht in Jordanie maken, we hebben nog niet genoeg van alle oude nederzettingen, kastelen, romeinse theaters, ....

Eerst en vooral een lange rit gemaakt richting Gadara. Hier ligt een oude romeinse verlaten stad met nog een aantal mooi overgebleven delen, waaronder het theater. Vandaag heb ik geen serenade gegeven voor Lut, de andere bezoekers willen toch niet betalen voor mijn kwaliteit, ne.

Echt mooi omdat de stad voor een deel in basalt is opgetrokken. Dit was hier in de streek in grote mate voorradig, vandaar dat de romeinen vooral dit gebruikt hebben om een aantal gebouwen op te trekken.

Voordeel om naar hier te komen is ook dat de stad is dat we ook hebben kunnen profiterenvan het 3-landenpunt Jordanie, Syrie en Israel ( tot nutoe hebbenwe voor dit landaltijdde term Disneyland gebruikt,want het is not done om over dit land inSyrie te praten)ligt. Nu hebben we ook een beeld hoe het hier aan toe gaat en hebben we het begin van de gedemilitariseerde zone van de Golan-hoogte kunnen zien. Tevens hebben we het meer van Tiberias(;eer van Galilea wordt door de Jordaniers niet gebruikt, in nog geen 1000 jaar) van ver zien liggen dat Israel na de 6-daagse oorlog heeft geleend van zijn buren.

Nadien zijn we het zoveelste kasteel gaan bezoeken in Aljun (klein ding na al wat we tot nu toe gezien hebben), maar heel mooi gereconstrueerd. Heel goed gebruik gemaakt van verlichting, we gaan dit als consultants aan de Syriers verkopen voor hun Krak des chevaliers. Maar van daar dan verder naar het hoogtepunt van de dag, Jerash.

Een andere romeinse stad dat deel uitmaakte van de decapolis en wat voor een!!!!!

Hier kon ik het theater geen serenade houden, aangezien een horde Jordaanse doedelzakspelers mij de kaas van mijn brood aten.Ik ga jullie niet vervelen met verdere detail van de stad, maar onderandere is er nog een bijna volledige mozaiek te bekijken in een van de gebouwen,waarvangelukkig het dakweg is zodat je een schitterend bovenzichthebt.

Morgen gaan we het voor onze laatste dag rustig aan doenwant we hebben meer dan genoeg oude stenen gezien. Hoogstwaarschijnlijk zalLut voor een deelwillen gaan winkelen

Frown

Maarmorgen vrijdag (=onze zondag) zijn hier demeeste winkel dicht, dus dat zal efficient gebeuren voor mij

Laughing

Niet tegen Lut verraden he