Jordanie en Syrie

Kan iemand die kraan van de douche dicht doen

Hoi,

Vandaag terug thuis. Het eerste wat me opvalt is dat als je hier buitenkomt de douche altijd open staat. Kan nu echt niemand die douche kraan dichtdraaien? Vanuit de lucht bekeken lijkt België wel een groot zwembad.

We hebben gisterenavond ons einde vakantieritueel gedaan, nl eerst inventaris gemaakt van wat we mee hadden in onze rugzak en of dit al of niet efficiënt was voor deze reis. Je weet wel, op onze leeftijd moet je dat zo snel mogelijk doen, anders vergeet je de helft.

Nadien ons eerste wasmachine ingestoken en rustig nog effe iets gaan eten. Het eerste wat we daar beseften was zo iets van ‘ah ja, het wildseizoen is ook bezig'. Terug vertrouwde smaken in onze mond, mensen die ons verstaan, een pak tijd tussen voorgerecht en hoofdschotel. Zalig, dat rustig tafelen. Een ritueel dat blijkbaar niet zo evident is in de oosterse landen die we tot nu toe hebben bezocht.

We gaan jullie geen saaie inventaris geven van onze evaluatie, maar toch enkele tips.

Syrië: land zeker te bezoeken vooraleer de tourgroepen de boel helemaal om zeep helpen (ik zag bijvoorbeeld iemand met een groep van Joker reizen op voorhand al een fooi geven in een restaurant, zo verpest je natuurlijk alles voor gewone individuele reizigers zoals wij).

• - Heel veel mooie bezienswaardigheden. Leuk is ook dat tijdens het reizen er toch nog altijd meer of minder groen is, in tegenstelling tot een aantal andere landen in het Midden Oosten
  • - Heel vriendelijk volk, super veilig. Wel ook een heel fier volk, op het chauvinistische af.
  • - Schitterend openbaar vervoer. Buiten dingen die echt afgelegen zijn en minder toeristisch maar toch interessant allemaal perfect te doen met bus en minibus, met vervoer aan spotprijzen. Taxiprijzen kennen we niet aangezien we nooit de nood gehad hebben om een taxi te nemen.
  • - De hotel beginnen ook hier ‘duur' te worden (minstens 25% duurder dan de prijzen vermeld in onze reisgidsen die vorig jaar waren uitgegeven). Dus weer een reden om het land zo vlug mogelijk te bezoeken. Onderhandelen helpt steeds om zelfs in het hoogseizoen nog een korting proberen te versieren. De meeste hotels hebben wel quasi perfect propere kamers
  • - Lekker eten en niet duur. Wel uiteraard uitkijken in geval van resto's waar veel tourgroepen (bweik) komen.

Jordanië: tegenover Syrië een pak duurder en eigenlijk zijn er minder dingen te bezoeken die de moeite waard zijn, maar die zijn dan wel echt te moeite waard. Belangrijk is dat je goed plant qua aanpak en wat je wil zien om zo weinig mogelijk tijd en geld (dure hotels) te verliezen

• - Enkele zeer mooie bezienswaardigheden of dingen die je moet gedaan hebben (bijvoorbeeld Dode Zee, Petra , Jerash). Verschiet wel niet van de prijzen en met welke snelheid ze naar omhoog gaan. Zo was een 2-daagse toegang voor Petra is sinds de 1 ste november, van 38 JOD naar 55 JOD gebracht. Je zou voor minder beschaamd zijn!
  • - Ik weet niet wat snorkelvakanties ergens anders kosten en hoeveel moeite je er moet voor doen, maar ten zuiden van AQABA ligt een mooi koraalrif waarvoor je amper 50 meter de zee in moet, met hotelletjes aan het strand voor echt goedkope prijzen na wat zoeken. Meer dan de moeite waard om daar effe uit te puffen. Voor dames is het iets minder aangenaam om op het strand zelf in badpak te toeven, want de plaatselijke mannelijke bevolking doet constant de ronde om het vlees te keuren.
  • - Heel droog land, waardoor het zelfs voor mij na een week frappant was dat ik zo snel groen mis. We beseffen nu hoe ellendig water kan zijn (een tekort zoals daar, een teveel zoals in ons landje)
  • - Slecht openbaar vervoer (weinig frequent, niet stipt). Je ziet dat de mensen welvarender zijn en minder afhankelijk zijn van goedkoop vervoer. Voor taxi's is het constant onderhandelen en moet je heel goed de prijzen kennen. In Amman moet je gewoon weigeren een taxi te nemen zonder meter. In Amman zijn de ritten met gemeterde taxi's toch nog relatief goedkoop.
  • - Geregeld heb je het gevoel dat toeristen als een soort melkkoeien gezien worden. Dat is natuurlijk altijd zo, alleen mag het er niet te dik opliggen.
  • - Dure hotels (minstens 35% duurder dan de prijzen vermeld in onze reisgidsen), zelfs de rugzaktoeristversie van hotels. En de hotel zijn van minder goede kwaliteit. Zo hebben we een hotel bij Petra in Wadi Musa (licht verder van de site en zijn dus iets goedkoper) schandelig veel betaald voor 1 nacht, voor een hotelkamer met echte vuile deurlijsten, een badkamerdeur waar het slot volledig ontbrak en een wc die er uren voor deed om terug vol te lopen. Het was een hotel dat ook heel veelvuldig werd bezocht door bustoeristen

Algemeen:

We hebben tegenover Indonesië hier een ander soort islam geproefd, een strengere versie. Afhankelijk van het gebied was er wel een gradatie, maar toch. Wel is het bewonderenswaardig dat de islam hier zo harmonieus samen leeft met de christenen (van allerlei pluimage), en vermoedelijk heeft dit ook te maken met het feit dat de christelijke wijken rijkere wijken zijn, en je weet wel dat voor geld elke beer danst. Het is dan ook een opluchting, zeker voor vrouwen, om soms effe in die wijken te kunnen kuieren.

De mannen gedragen zich hautain tegenover vrouwen. Knappe vrouwen (en zo had ik er een bij me) worden constant gekeurd, zelfs al zijn ze heel bescheiden gekleed (geen blote armen, geen rokken, geen decoltés en geen bikini) . Maar je moet als westerse vrouw toch niet met een tentzeil rond je lichaam lopen. Het helpt wel om als man een vieze indringende blik naar je ‘tegenstander' te fixeren zodat deze op den duur wegkijkt.

Op eigen kracht met de auto zouden we jullie zeker niet aanraden. Alhoewel de wegen in zeer goede staat zijn, is het verkeer is ontzettend druk in Jordanië en moordend in Syrië. De wegen zijn, zeker als je in de minder touristische plekken toeft, enkel aangeduid in het arabisch. Om het dan nog extra moeilijk te maken (gemeenteraadsverkiezingen in Jordanië) hadden de plakploegen, daar waar er een westerse vertaling was van de arabische tekens, deze benamingen overplakt (chauvinisme?).

Ik heb in ieder geval heel erg van de reis genoten en kwam met heel veel tegenzin terug. Onze 3 weken en half zijn voorbij gevlogen en waren voor mij veel te kort.

Als een van jullie van plan zouden zijn om naar het Midden Oosten te gaan, en zeker naar Jordanië of Syrië, aarzel niet om ons te contacteren. We kunnen jullie zeker een aantal tips geven.

ps we hebben nog geen enkel antwoord gekregen op onze kwisvraag. Moeten we die foto's nu echt alleen bekijken? We zullen de antwoordtijd verlengen tot 16/11.