Jordanie en Syrie

Petra dag 2, of hoe je een ongetrainde man helemaal murw krijgt

Dag 2 in Petra.

Uiteraard weer heel vroeg uit de veren om de rest van ons programma af te werken.

Eerst en vooral uiteraard terug de schatkamer bij opkomende zon bewonderd en constant de kleurverschillen; wonderbaarlijk.

Nadien gingen we de tocht naar het klooster maken. Gisteren hadden ze Zwitsers ontmoet die ook naar het klooster zouden wandelen, en zij hadden een bepaalde weg genomen in de bergen.

Na ongeveer 700 trappen naar boven, zonder het gewone stijgen kwamen we na ongeveer 45 minuten aan op de .... offerplaats. 2 sterren in al onze gidsen (ipv het maximum 3 sterren), maar ook meer dan de moeite waard. En in plaats van mekaar te beschuldigen van wat dan ook hebben we gedacht: elk nadeel hept zo zijn voordeel.

Op deze manier konden wij afdalen langs een andere vallei die door quasi geen toeristen wordt bewocht en hebben we onder andere wonderbaarlijke Romeinse gebouwen kunnen bewonderen die we anders niet zouden gezien hebben.

Na een petieterige lunch (want volgens de vrouwelijke knappe gids waarmee ik op stap ben is in de vroege namiddag het licht op zijn ideaalst) op naar het volgende doel: het klooster.

Tweede giga hoogtepunt in Petra, en de 800 trappen naar boven zijn meer dan de moeite waard. Op de top ook een glimp opgevangen van het land met het volg met de Davidsster (kozijnen volgens de Jordaniers), boven gelucht en dan de terugtocht naar beneden.

Maar de gids had nog een verrassing in petto, een pad om terug te keren langs ongebaande paden, enkel voor de durvers. In de gids staat dat er onderweg 3 hindernissen zijn die wat klimtalent behoeven. Vertrekkend van de koningsgraven komen we na 30 min in een kleine wadi (soort van gorges) door de rivier in zandsteen uitgepolijst.

Op sommige plaatsen in de spelonk slechts een meter breed en meer dan 200 meter hoog, een onvergetelijke ervaring. De hindernissen pakken we met alle klimtalenten die we hebben, en op het einde wandelen we net voor de aankomst nog door een 88 meter door de namubiers uitgehouwde tunnel, iets wat zij rond 100 VC gemaakt hebben om de rivier af te leiden en om Petra meer bewoonbare oppervlakte te geven. Indrukwekkend staaltje van ingenieurskunst.

's Avonds ben ik rond 20.30 moe maar tevreden als een blok in slaap gevallen. Hoe zullen mijn oude niet meer getrainde spieren morgen reageren

Groetjes

Lut en Rudi

Sonja en Luc

Hi Lut en Rudi,
We volgen jullie avonturen elke dag, dus toch maar eens reageren :-).
We zijn nieuwsgierig om het jullie allemaal live te horen vertellen.
En jaloers dat we zijn ... en koud dat het hier is in België.
Veel plezier nog !
Groetjes